Likepersontjeneste

Norsk Covidforening har et organisert likepersonsarbeid for og av medlemmer i foreningen.

Om likepersonsarbeid

Likepersonsarbeid er definert som «En organisert overføring av personlige erfaringer mellom personer med nedsatt funksjonsevne og mellom pårørende. Normalt vil den som overfører erfaringer ha et lengre og mer bearbeidet erfaring enn de øvrige». (Forskrift om tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner - Lovdata)

Hva er en likeperson hos Norsk Covidforening?

En likeperson en person som er tilgjengelig for dem som trenger støtte, veiledning, har spørsmål om long covid, eller trenger å kjenne på et samhold hvis man føler på ensomhet rundt sykdommen. Også pårørende kan ta kontakt.

Vi kan ikke gi medisinske råd eller anbefalinger. For å få dette må man kontakte kvalifisert helsepersonell.

Alle likepersoner er frivillige og har signert en taushetserklæring med styret i Norsk Covidforening. Vi er nå en gruppe på 8 likepersoner.

Om du er interessert i å være likeperson eller vil høre mer om hva arbeidet innebærer, send oss en mail på kontakt@covidforeningen.no

Om likeperson-chat

Vi tilbyr en anonym chat hvor du kan snakke med en likeperson. Du kan velge å si hvem du er om du ønsker det. Bemanning av chatten rulleres mellom likepersonene.

Chatten er åpen:

• Partallsuker: onsdag 11-13
  • Oddetallsuker: torsdag 20-21.30

Norsk Covidforening bruker en programvare levert av eDialog24. Ved å bruke chatten samtykker du til at Norsk Covidforening og eDialog24 behandler opplysningene du deler. Dette er regulert i en databehandleravtale. Opplysninger lagres ikke utenfor eDialog24 og chat-historikk slettes hver måned.